Δεν μπορεί να υπάρξει νομισματική ένωση αν πρώτα δεν υπάρχει πολιτική ένωση...
Αυτό υποστηρίζει στο άρθρο του στους Times τους Λος Άντζελες, με τίτλο «Η νομισματική ένωση χωρίς την πολιτική ένωση διαλύει την Ευρώπη», ο καθηγητής ευρωπαϊκών σπουδών του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και συνεργάτης του Ινστιτούτου Χούβερ του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ, Τίμοθι Γκάρτον Ας.
Ο Ας, μέσω του άρθρου του, υποστηρίζει πως επιχειρεί να δώσει μια απάντηση στο ερώτημα: Πώς θα είναι η Ευρωζώνη σε πέντε χρόνια από τώρα;
Ο Βρετανός ιστορικός και διεθνολόγος παραθέτει την εμπειρία του από το πρόσφατο ταξίδι του στη Φρανκφούρτη όπου παραβρέθηκε σε μια διάλεξη. Εκεί, οι συμμετέχοντες συμμετείχαν σε ένα άτυπο exit poll, απαντώντας στο παραπάνω ερώτημα.
Η μίνι δημοσκόπηση έδειξε ότι σχεδόν οι μισοί, όπως και ο ίδιος ο Ας, θεώρησαν πως η ευρωζώνη σε πέντε χρόνια θα είναι σαν την Ιαπωνία των 90s. Ενα 20% ψήφισε υπέρ της αμφιλεγόμενης απάντησης «ποια ευρωζώνη;» (θεώρησαν δηλαδή πως θα έχει διαλυθεί) και ένα 18% υποστήριξε πως θα έχει την εικόνα του Ηνωμένου Βασιλείου στη μετά-Θάτσερ εποχή.
Σε πέντε χρόνια θα κυριαρχεί η ανισότητα μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ
Κατά τον καθηγητή της Οξφόρδης, η τρίτη επιλογή είναι και το πιο... αισιόδοξο σενάριο και σημαίνει ότι η ευρωζώνη σε πέντε χρόνια μέσω της σκληρής λιτότητας και των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων θα έχει επιστρέψει στην ανάπτυξη, αλλά ταυτόχρονα θα έχει παρεκτραπεί από τα ιδεώδη της και η ανισότητα μεταξύ των κρατών-μελών της θα κυριαρχεί. Σύμφωνα με τον Ας, η Γερμανία και μερικές ακόμη χώρες του ευρωπαϊκού βορρά θα είναι αυτές που θα έχουν κερδίσει τη μερίδα του λέοντος, ενώ οι υπόλοιποι τον... πόνο.
Οι «mainstream» Γερμανοί πολιτικοί και οικονομολόγοι αμφισβητούν έντονα αυτή την ανάλυση, αναφέρει ο Βρετανός ιστορικός ο οποίος τονίζει ότι αυτοί επιμένουν πως λιτότητα και διαρθρωτικές μεταρρυθμίζεις είναι ο μοναδικός πραγματικός δρόμος προς τη σωτηρία.
Ομως, κατά τον Τίμοθι Γκάρτον Ας, η γερμανική συνταγή γεννά τουλάχιστον τρία μεγάλα προβλήματα που μπορεί μεσοπρόθεσμα να οδηγήσουν στη διάλυση της Ευρώπης. Αυτά είναι:
Πρώτον, ακόμη και αν ένα φάρμακο είναι το σωστό, μπορεί να αποβεί μοιραίο και καταστροφικό αν καταναλωθεί από έναν αδύναμο ασθενή σε υπερβολική δόση.
Δεύτερον, οι Ελληνες, οι Ιταλοί και οι Γάλλοι δεν είναι Γερμανοί. Οι οικονομίες τους χρειάζονται διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, αλλά οι κοινωνίες τους και οι επιχειρήσεις τους απλά δεν ανταποκρίνονται με τον ίδιο τρόπο που το κάνουν οι Γερμανοί.
Τρίτον, ακόμη και αν ολόκληρη η ευρωζώνη μεταμορφωθεί σε έναν γιγάντιο εξαγωγέα γερμανικού στιλ, τότε ποιος θα είναι ο καταναλωτής; Μέρος της ζήτησης πρέπει να προέλθει από τις πιο πλούσιες χώρες, όπως η Γερμανία. Αν όλοι οι άλλοι ξεκινήσουν να συμπεριφέρονται όπως η Γερμανία, τότε η Γερμανία πρέπει να συμπεριφερθεί λιγότερο... γερμανικά. Αλλά, η Γερμανία δεν είναι έτοιμη για κάτι τέτοιο.
Περισσότερα στο http://tro-ma-ktiko.blogspot.gr/2015/03/blog-post_2537.html

Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.