Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Αφιερώματα. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Αφιερώματα. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τετάρτη 6 Μαρτίου 2019

Αφιέρωμα του Αρχείου της ΕΡΤ στη Μελίνα Μερκούρη

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Φέτος, συμπληρώνονται 25 χρόνια από το θάνατο της Μελίνας Μερκούρη, στις 6 Μαρτίου 1994. Το Αρχείο της ΕΡΤ, τιμώντας τη μνήμη της, ψηφιοποίησε και παρουσιάζει στην ιστοσελίδα http://www.ert.gr/news/arxeio-afierwmata/ τη ραδιοφωνική εκπομπή «Οι φωνές των προσώπων».

Η εκπομπή μεταδόθηκε στην ΕΡΑ2 στις 16 Δεκεμβρίου 1990. Καλεσμένη της Τέας Βασιλειάδου και του Κώστα Πάρλα, ήταν η Μελίνα Μερκούρη. Αφορμή για τη συνάντηση αυτή στάθηκε η έκδοση του σεναρίου της ταινίας «Στέλλα» του Μιχάλη Κακογιάννη, που έγραψε ο Ιάκωβος Καμπανέλλης.
Η Μελίνα Μερκούρη μιλά για την εποχή που γυρίστηκε η ταινία, συγκρίνοντάς την με το σήμερα, αλλά και για την ηρωίδα που υποδύθηκε, τονίζοντας ότι είναι διαχρονική. «Αυτό είναι το χαρακτηριστικό της Στέλλας, ότι είναι συνεπής με τον εαυτό της από την αρχή ώς το τέλος. Και αυτό αγαπάνε και οι άνθρωποι που το είχαν δει τότε και οι νέοι που δεν έχουν ακούσει πολλές φορές “όχι”», λέει χαρακτηριστικά. Αποκαλύπτει μάλιστα ότι η ίδια έχει πει πολλά «όχι» στη ζωή της, τα οποία δεν μετάνιωσε ποτέ.
Ακόμη, αναφέρεται στη σημερινή εποχή, στους νέους ανθρώπους, όπως και στα είδωλα, τα οποία εξηγεί γιατί είναι απαραίτητα σε όλες τις εποχές: «Τα είδωλα είναι σαν την ποίηση, για να ονειρεύεσαι και κάπου… Πρέπει να πιστεύουμε σε ορισμένους ανθρώπους που έχουν ιδεολογία και μπορούν να την κάνουν πραγματικότητα, να την υλοποιήσουν». Η Μελίνα Μερκούρη αποκαλύπτει επίσης, τι τη θυμώνει και τι την κάνει να αγανακτεί, όπως και τι την κάνει να διατηρεί την ελπίδα της. Μιλά ακόμη, για τον ελληνικό κινηματογράφο και την Τέχνη γενικότερα, για τη σχέση Τέχνης, Εκκλησίας, πολιτείας και για το πολιτιστικό τοπίο σε διεθνές επίπεδο. Τέλος, όταν τη ρωτούν τι θα άλλαζε αν είχε ένα μαγικό ραβδί, απαντά: «Δεν έχω μαγικό ραβδί κι ούτε πιστεύω σε μαγικά ραβδιά. Πιστεύω στη δουλειά, πιστεύω σε ανθρώπους, σε προσπάθειες πάρα πολύ δύσκολες και θα μπορούσα να συμμετέχω σε κάτι τέτοιο. Στα μαγικά ραβδιά δεν πιστεύω».
Στην εκπομπή ακούγεται η Μελίνα Μερκούρη σε τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι από την ταινία «Στέλλα» και άλλα του τραγούδια, σε τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη και του Κουρτ Βάιλ. Επίσης, ακούγεται η Σοφία Βέμπο στο τραγούδι «Το φεγγάρι είναι κόκκινο», όπως το ερμήνευσε στην ταινία «Στέλλα» το 1955.
Παραγωγή-παρουσίαση: Κώστας Πάρλας, Τέα Βασιλειάδου.
Δείτε το αφιέρωμα στη διεύθυνση: http://www.ert.gr/arxeio-afierwmata/melina-merkoyri-6-martioy-1994-2/


Τρίτη 5 Ιουνίου 2018

Σπάνιες έγχρωμες φωτογραφίες από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο


Perierga.gr - Σπάνιες έγχρωμες φωτογραφίες από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο
Με την πρώτη ματιά αυτές οι φωτογραφίες από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο φαίνεται ότι έχουν επεξεργαστεί και έχουν χρωματιστεί ψηφιακά, αλλά στην πραγματικότητα είναι σπάνιες φωτογραφίες που τραβήχτηκαν με κάποιες από τις πρώτες έγχρωμες φωτογραφικές μηχανές στον κόσμο.
Οι εκπληκτικές εικόνες δείχνουν Γάλλους στρατιώτες να διαβάζουν εφημερίδες ή να σταματούν για μεσημεριανό σε κατεστραμμένες πόλεις.
Η πρώτη έγχρωμη φωτογραφία του κόσμου τραβήχτηκε το 1861, αλλά η χρήση του έγχρωμου φιλμ έγινε ευρέως διαδεδομένη μετά το τέλος του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου.
Οι φωτογραφίες αποκαλύπτουν επίσης την ανθρώπινη πλευρά του πολέμου, καθώς κάποιοι από τους πρωταγωνιστές είναι ένας στρατιώτης που τον ξυρίζει ένας κουρέας σε ένα στρατόπεδο της Γαλλίας και μια κοπέλα που παίζει με την κούκλα της στα ερείπια του Reims.

Perierga.gr - Σπάνιες έγχρωμες φωτογραφίες από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο

Perierga.gr - Σπάνιες έγχρωμες φωτογραφίες από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο

Perierga.gr - Σπάνιες έγχρωμες φωτογραφίες από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο

Perierga.gr - Σπάνιες έγχρωμες φωτογραφίες από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο

Perierga.gr - Σπάνιες έγχρωμες φωτογραφίες από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο

Perierga.gr - Σπάνιες έγχρωμες φωτογραφίες από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο
Perierga.gr - Σπάνιες έγχρωμες φωτογραφίες από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο



Τετάρτη 30 Μαΐου 2018

Αναγράφω σοι η Πόλις σου…

Της Μαρίκας Λυσιάνθη 
Η στιγμή που πάγωσε τον χρόνο.
Η 29η Μαϊου (1453) ως ληξιαρχική πράξη γέννησης της μεγαλύτερης ιστορικής τραγωδίας του Ελληνισμού.
Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης βεβαίως, είχε δρομολογηθεί πολύ νωρίτερα.
Η Βασιλεύουσα έμεινε μόνη, αβοήθητη και απροστάτευτη, καθώς τις προηγούμενες δεκαετίες είχαν ανοίξει, διαδοχικά, πολλές “Κερκόπορτες”.
Η ιστορική μνήμη του Ελληνισμού ωστόσο, κομπιάζει κάθε χρόνο, τέτοια μέρα.
Αναγράφω σοι, η Πόλις σου… όπως μαρτυρά ο Ακάθιστος Ύμνος, με την υμνολογία προς “Τη υπερμάχω Στρατηγώ”.
Ο Σταμάτης Σπανουδάκης, μελοποίησε τη συγκεκριμένη εθνική μελαγχολία στον “Μαρμαρωμένο Βασιλιά”.
ΥΓ: Το τραγούδι που συνδέθηκε με την πολιτική ηγεμονία του Κώστα Καραμανλή.



Παρασκευή 25 Μαΐου 2018

Αφιέρωμα του Αρχείου της ΕΡΤ: Η ανταρσία του Α/Τ «Βέλος» – 25 Μαΐου 1973

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Με αφορμή τη συμπλήρωση 45 χρόνων από την ανταρσία του Α/Τ «Βέλος», στις 25 Μαΐου 1973, το Αρχείο της ΕΡΤ ψηφιοποίησε και παρουσιάζει στην ιστοσελίδα www.ert.gr και στη διεύθυνση http://www.ert.gr/arxeio-afierwmata/i-antarsia-toy-at-velos-25-ma%CE%90oy-1973/ την εκπομπή «Το κουτί της Πανδώρας – Η ανταρσία του Βέλους», παραγωγής 2002.
Ήταν 25 Μαΐου 1973, όταν ο κυβερνήτης του αντιτορπιλικού «Βέλος», Νίκος Παππάς και το πλήρωμά του, αποχώρησαν από άσκηση του ΝΑΤΟ και κατέφυγαν στο Φιουμιτσίνο της Ιταλίας, καταγγέλλοντας τη χούντα των συνταγματαρχών και ζητώντας πολιτικό άσυλο. Η είδηση της ανταρσίας του «Βέλους» έκανε το γύρο το κόσμου κι αποτέλεσε ηχηρό ράπισμα στη δικτατορία.


Τετάρτη 2 Μαΐου 2018

Ο ματωμένος Μάης και η εκτέλεση που συγκλόνισε τον Γιάννη Ρίτσο


«Γιε μου, σπλάχνο των σπλάχνων, μου καρδούλα της καρδιάς μου, πουλάκι της φτωχιάς αυλής, ανθέ της ερημιάς μου. Πώς κλείσαν τα ματάκια σου και δε θωρείς που κλαίω και δε σαλεύεις, δε γροικάς τα που μικρά σου λέω»…
Μια μάνα θρηνεί πάνω από το νεκρό γιο της. Η σορός του βρίσκεται πάνω σε μια ξηλωμένη πόρτα, που οι σύντροφοί του, την είχαν μετατρέψει σε φορείο προκειμένου να μεταφέρουν το άψυχο σώμα του μακριά από το πεδίο των συγκρούσεων.
Η παραπάνω σκηνή θα μπορούσε να είναι απόσπασμα από κάποια ταινία. Δεν είναι όμως. Είναι πέρα για πέρα αληθινή. Έγινε στη Θεσσαλονίκη. Τον ματωμένο Μάη του 1936. Τότε που οι εργάτες ξεσηκώθηκαν ζητώντας ανθρώπινες συνθήκες εργασίας. Τότε που το κράτος, άνοιξε πυρ και βάρεσε στο «ψαχνό» ανθρώπους που διεκδικούσαν ένα καλύτερο αύριο.
Ο νεκρός ήταν ο αυτοκινητιστής Τάσος Τούσης. Η μαυροφορεμένη γυναίκα που θρηνεί πάνω από το άψυχο κορμί του σαν μια άλλη Παναγιά είναι η μητέρα του. Η σκηνή αυτή είναι που εμπνέει τον σπουδαίο Γιάννη Ρίτσο να γράψει τον «επιτάφιο» τον οποίο χρόνια αργότερα μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης, χαρίζοντας στις επόμενες γενιές μια μελωδική μαρτυρία για τα όσα δραματικά έγιναν εκείνο τον Μάη στη Θεσσαλονίκη.
Η απεργία που μετατράπηκε σε μια ματωμένη εξέγερση
wkcrn5
Από τις αρχές του 1936 η βόρεια Ελλάδα θύμιζε καζάνι που βράζει και είναι έτοιμο να εκραγεί. Οι καπνεργάτες ανά τακτά χρονικά διαστήματα ξεσηκώνονται, κατεβαίνουν σε απεργίες και διεκδικούν καλύτερες συνθήκες εργασίας και μεγαλύτερα μεροκάματα.
Συνήθως αντιμετωπίζονται με βία από τις δυνάμεις καταστολής. Όσο περνάει ο καιρός, ωστόσο, αντί η όλη ένταση να μειώνεται ακολουθούσε την ακριβώς αντίθετη πορεία. Στις 29 Απριλίου οι καπνεργάτες της Θεσσαλονίκης, που συνιστούσαν το 11,3% της εργατικής τάξης στη βόρεια Ελλάδα, ξεκίνησαν απεργία διαρκείας. Βασικό τους αίτημα ήταν η αύξηση του ημερομισθίου από τις 75 στις 135 δραχμές, όπως όριζε μία συμφωνία του 1924. Τα αιτήματα των καπνεργατών, ωστόσο, δεν αφορούσαν μόνο στην αύξηση του ημερομισθίου αλλά περιελάμβαναν μεταξύ άλλων το οκτάωρο, την εφαρμογή του νόμου ώστε να απασχολούνται 50% άνδρες – 50% γυναίκες και τη βελτίωση των ασφαλιστικών τους παροχών.
Οι συγκρούσεις με την αστυνομία ήταν σχεδόν καθημερινές και όλοι έβλεπαν πως η κατάσταση οδεύει πως οριστική ρήξη. Τις πρώτες μέρες εκείνου του Μάη η Θεσσαλονίκη έμοιαζε με εμπόλεμη ζώνη. Ο διορισμένος πρωθυπουργός και μετέπειτα δικτάτορας Ιωάννης Μεταξάς, πηγαίνει ο ίδιος στη συμπρωτεύουσα προκειμένου να δει από κοντά την κατάσταση.
wkcrn6
Η κατάσταση για το κράτος χειροτερεύει καθώς, πλέον, μαζί με τους καπνεργάτες στους δρόμους κατεβαίνουν προκειμένου να διαδηλώσουν εργαζόμενοι σε διάφορους κλάδους και τομείς. Οι καθημερινές διαδηλώσεις λαμβάνουν πλέον χαρακτήρα εξέγερσης.
Ο Μεταξάς βλέποντας τα αιματηρά γεγονότα της 8ης Μάη και ενόψει της μεγάλης συγκέντρωσης της επόμενης ημέρας, δίνει εντολή για σκληρή καταστολή. Χωροφυλακή και μονάδες του στρατού είναι έτοιμοι.
Ο αυτοκινητιστής Τάσος Τούσης
wkcrn13
Ο Τάσος Τούσης γεννήθηκε στο Ασβεστοχώρι, στους πρόποδες του Χορτιάτη, το 1906, ανήμερα πρωτοχρονιά. Γόνος μια πάμφτωχης και πολυμελούς οικογένειας αναγκάστηκε από πολύ μικρή ηλικία να βγει στο κυνήγι του μεροκάματου προκειμένου να βοηθήσει και αυτός όπως μπορούσε.
Έκανε πολλές και διάφορες δουλειές. Η τελευταία του πριν φύγει για να καταταγεί εθελοντής στην αεροπορία, ήταν σε ένα βαρελάδικο απ’ όπου έπαιρνε 12 δραχμές την ημέρα μεροκάματο.
Όταν απολύθηκε από την Αεροπορία έβγαλε δίπλωμα επαγγελματία οδηγού. Αγόρασε ένα σαραβαλιασμένο ford και με προσωπικό κόστος και σκληρή δουλειά προσπάθησε να το κάνει… αυτοκίνητο για να κάνει το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Ασβεστοχώρι – Σανατόριο μεταφέροντας κόσμο.




Γνωρίζει τη γυναίκα του, την Έλλη που ήταν καπνεργάτρια, η οποία του δίνει όσες οικονομίες είχε προκειμένου να αγοράσει ένα αξιοπρεπές αυτοκίνητο για να κάνει τη δουλειά του. Έτσι, προσπαθούν να χτίσουν το σπιτικό τους.
Ο Τάσος αποφάσισε να συμμετάσχει στην απεργία της 9ης Μάιου. Το πρωί εκείνης της ημέρας, πήγε από τη μητέρα του, την κυρία Κατίνα, την καθησύχασε πως δεν θα συμμετείχε στις κινητοποιήσεις και πως θα πήγαινε το αυτοκίνητο στο συνεργείο.
«Μέρα Μαγιού μου μίσεψες, μέρα Μαγιού σε χάνω»
wkcrn002
Όταν ο Τάσος πήρε το δρόμο προς το κέντρο της Θεσσαλονίκης οι συγκρούσεις είχαν ήδη ξεκινήσει. Μαζί με δυο ακόμα συντρόφους του, εντοπίζουν έναν επαγγελματία οδηγό, απεργοσπάστη και τον κατεβάζουν από το όχημα του.
Στη συνέχεια, ενώθηκε με μια μεγάλη ομάδα καπνεργατών η οποία δεν άργησε να συναντηθεί με αστυνομικούς. Ξεκίνησαν οι συγκρούσεις μεταξύ τους. Όταν η οργή κόπασε ο Τάσος μαζί με κάποιους άλλους μπήκαν σε ένα καφενείο. Μετά από λίγο, ωστόσο, ξέσπασαν νέες συγκρούσεις και οι χωροφύλακες άρχισαν να πυροβολούν στον αέρα προκειμένου να απωθήσουν τους απεργούς. Ο Τάσος Τούσης βγαίνει από το καφενείο προκειμένου να πάρει μέρος στις συγκρούσεις.
wkcrn2
Στη γωνία Συγγρού και Πτολεμαίων, μπροστά στο υπό ανέγερση ξενοδοχείο «Μητρόπολις», οι συγκρούσεις γενικεύονται και ξεφεύγουν από κάθε έλεγχο. Οι χωροφύλακες πλέον, σημαδεύουν στο ψαχνό. Μια από τις σφαίρες διαπερνά το κρανίο του Τάσου ο οποίος σωριάζεται νεκρός.
Οι σύντροφοί του, ξηλώνουν μια πόρτα, την μετατρέπουν σε φορείο και απομακρύνουν το άψυχο κορμί του Τάσου από το σημείο των συμπλοκών. Στη διάρκεια της διαδρομής, η νεκρική πομπή συνάντησε στο δρόμο τη μητέρα του Τάσου η οποία έψαχνε τις κόρες της.
Όλοι παγώνουν. Η χαροκαμένη μάνα, αντιλαμβάνεται τι έχει συμβεί. Εκείνη την ώρα ακούγονται νέοι πυροβολισμοί. Οι διαδηλωτές αφήνουν το άψυχο κορμί του Τάσου στο δρόμο και προσπαθούν να καλυφθούν. Η μητέρα του, ωστόσο, μένει εκεί και θρηνεί το παιδί της ανάμεσα στις σφαίρες που σφυρίζουν πάνω από το κεφάλι της.
Η σπαραχτική φωτογραφία και ο «Επιτάφιος» του Ρίτσου
wkcrn7
Ένας φωτογράφος που βρίσκεται στο σημείο απαθανατίζει το σπαρακτικό στιγμιότυπο (στην ουσία πρόκειται για τρία διαφορετικά καρέ) και την επόμενη ημέρα η φωτογραφία δημοσιεύεται στην πρώτη σελίδα του Ριζοσπάστη. Ο Τάσος Τούσης ήταν ο πρώτος από τους 12 νεκρούς εκείνης της ημέρας.
wkcrn3
Μόλις τρεις ημέρες μετά το μακελειό, ο Ριζοσπάστης, δημοσιεύει ποιήματα του Γιάννη Ρίτσου ο οποίος συγκλονισμένος από τη φωτογραφία, κλείνεται σε ένα δωμάτιο και γράφει ένα από τα αριστουργήματα του το οποίο πολλοί συνέκριναν με το «Ω! γλυκύ μου έαρ…», με τον τίτλο «Μοιρολόι» και υπότιτλο «Στους ηρωικούς εργάτες της Θεσσαλονίκης».
Στις 8 Ιούνη του 1936 κυκλοφορεί από τις εκδόσεις του Ριζοσπάστη ο «Επιτάφιος – Τραγούδια για το μακελειό της Θεσσαλονίκης», με την προσθήκη στα αρχικά ποιήματα και άλλων που στο μεταξύ είχε στείλει ο Ρίτσος στην εφημερίδα. Τα 10.000 αντίτυπα εξαντλούνται σχεδόν αμέσως.
Η δεύτερη έκδοση, ωστόσο, ματαιώνεται με την επιβολή «υπό του κομμουνιστικού κινδύνου» της δικτατορίας του Μεταξά την 4η Αυγούστου 1936, μία ημέρα πριν από τη γενική απεργία που είχε προκηρυχθεί.
wkcrn4
Ο «Επιτάφιος» συγκαταλέγεται στον πρώτο κατάλογο απαγορευμένων βιβλίων, κατάσχονται τα τελευταία 250 αντίτυπα και ρίχνονται στην πυρά μπροστά στους Στύλους του Ολυμπίου Διός…
Το 1959 ο Μίκης Θεοδωράκης, λαμβάνει στο Παρίσι ένα πακέτο από τον Γιάννη Ρίτσο. «Μου στέλνει όλα του τα βιβλία. Και στον “Επιτάφιο” είχε αυτό: το βιβλίο τούτο το έκαψαν στους στύλους του Ολυμπίου Διός. Κάθομαι λοιπόν στο τιμόνι και περιμένω (τη σύζυγό του, που είχε πάει για ψώνια). Μια βροχή… Βγάζω το βιβλίο και χωρίς να το πολυσκεφτώ, λες και έπρεπε να γίνει αυτό, χαράζω πεντάγραμμο και αρχίζω να γράφω μουσική. Μελοποιώ και τα είκοσι», περιέγραψε ο ίδιος ο συνθέτης σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Έθνος το 2009.
newsbeast.gr

Σάββατο 3 Φεβρουαρίου 2018

Παναθηναϊκός: 110 χρόνια σε 20 λεπτά και 4.000 λέξεις (vid)

110 χρόνια σε 20 λεπτά και 4.000 λέξεις (vid)
H ΠΑΕ Παναθηναϊκός ετοίμασε ένα μεγάλο αφιέρωμα για τα 110 χρόνια του «τριφυλλιού», το οποίο περιλαμβάνει και ένα video time line από την ημέρα της ίδρυσής του.


Αναλυτικά το αφιέρωμα της ΠΑΕ Παναθηναϊκός...
Ο Παναθηναϊκός Αθλητικός Όμιλος, ο Παναθηναϊκός μας γίνεται σήμερα 110 ετών!
Από το χειμωνιάτικο απόγευμα της 3ης Φεβρουαρίου 1908 όταν ο Γεώργιος Καλαφάτης έριχνε το σπόρο για την ίδρυση του μεγαλύτερου αθλητικού συλλόγου στην Ελλάδα, του Παναθηναϊκού Αθλητικού Ομίλου, έως σήμερα, «έτρεξαν» 110 χρόνια. Χρόνια γεμάτα χαρές και λύπες, επιτυχίες και αποτυχίες, δόξα και απογοήτευση. Ο Παναθηναϊκός βρέθηκε αρκετές φορές στα ουράνια αλλά και κάποιες στιγμές στο χείλος του γκρεμού.
Τα λόγια των μεγάλων ευεργετών του συλλόγου έχουν διαχρονική αξία για να περιγράψουν κυρίως στις νεότερες γενεές τι πραγματικά σημαίνει «Παναθηναϊκός».
«Ευτυχήσαμε να δούμε τους διαδόχους μας να ενστερνίζονται την πίστη μας και τις αρχές μας και να συνεχίζουν με την ίδια πνοή το δρόμο που εμείς χαράξαμε και που οδηγεί εις την εκπλήρωση των καλύτερων αθλητικών πόθων» (κείμενο Γεωργίου Καλαφάτη για τα 50 χρόνια ζωής του Παναθηναϊκού).
«Αναλώνοντας ένα μέρος της ζωής μου εις την υπηρεσία της παναθηναϊκής ιδέας, αισθάνομαι ότι έχω το δικαίωμα να αναφωνήσω κάτι ανάλογον προς το: “Πόσο εμεγαλύνθησαν τα έργα σου Κύριε”. Πράγματι, ο Παναθηναϊκός μας εμεγαλύνθη τόσον και τόσον εδοξάσθη ώστε με πεποίθηση πλέον να πιστεύουμε ότι κάποτε θα εορτάζονται οι εκατονταετηρίδες αυτού. Διότι ο Παναθηναϊκός μας κατέστη αιώνιος. Κατέστη Αθάνατος! Διότι ο Παναθηναϊκός είναι Ιδέα!» (ομιλία Απόστολου Νικολαΐδη για τα 70 χρόνια ζωής του συλλόγου, το 1978).

Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου 2017

Τα 11 συνέδρια της ΝΔ από το 1979

Τα 11 συνέδρια της ΝΔ από το 1979
Με κεντρικό σύνθημα «Έτοιμοι να αλλάξουμε την Ελλάδα» ανοίγει τις εργασίες του, στις 16 και 17 Δεκεμβρίου στο Metropolitan Expo, το 11ο τακτικό συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας. Πρόκειται ουσιαστικά για το δεύτερο τακτικό συνέδριο που διοργανώνεται υπό την προεδρία του Κυριάκου Μητσοτάκη οριζόμενο ως συνέδριο αρχών και θέσεων του κόμματος και χωρίς εκλογή νέων οργάνων.

Η ιστορία των συνεδρίων της Νέας Δημοκρατίας ξεκινά το 1979 στην Χαλκιδική όπου έλαβε χώρα το πρώτο συνέδριο του κόμματος υπό την προεδρία του Κωνσταντίνου Καραμανλή.

Όπως είχε πει ο ιδρυτής της Νέας Δημοκρατίας στην ομιλία του στο πρώτο και ιστορικό συνέδριο του κόμματος, «τα κόμματα για να εκπληρώσουν την αποστολή τους, πρέπει πρώτον να έχουν σαφή ιδεολογία και σταθερό προσανατολισμό, δεύτερον να κατέχονται από υψηλό αίσθημα ευθύνης και τρίτον να είναι δημοκρατικά οργανωμένα» σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Σήμερα, 38 χρόνια μετά, οι οργανωτές του 11ου συνεδρίου της ΝΔ τονίζουν ότι:
«Μέσα από μία προσπάθεια, που ξεκίνησε πριν από 20 μήνες από τη Γραμματεία Προγράμματος υπό τον αντιπρόεδρο Κωστή Χατζηδάκη, τη συνδρομή των τομεαρχών και των γραμματέων του κόμματος αλλά και τους εκατοντάδες εθελοντές, μετά από επτά θεματικά προσυνέδρια, δύο ειδικές ημερίδες, πάνω από 100.000 συμμετοχές στα ηλεκτρονικά ερωτηματολόγια φτάνουμε στην κορύφωση μιας διαδικασίας με το μήνυμα 
"Έτοιμοι να αλλάξουμε την Ελλάδα". Θεωρούμε ότι αυτή η διαδικασία αποτυπώνει μια καινούργια αντίληψη για τα πολιτικά πράγματα. Το κόμμα της ΝΔ ανοίγει τις πόρτες του και συνδιαμορφώνει με ειδικούς, με τα μέλη του και με κάθε πολίτη που επιθυμεί να συμμετέχει τους βασικού άξονες του σχεδίου του για την επόμενη μέρα».

1ο Συνέδριο- Χαλκιδική, Απρίλιος 1979

Ενάμιση χρόνο μετά τη νίκη της Νέας Δημοκρατίας με 42% ο τότε πρωθυπουργός και ιδρυτής της Νέας Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής αποφασίζει να διοργανώσει, στην Χαλκιδική, τον Απρίλιο του 1979, το 1o Τακτικό συνέδριο του κόμματος στο οποίο, για πρώτη φορά στην ιστορία ελληνικού κόμματος, εξαιρουμένου του ΚΚΕ, οι σύνεδροι εξελέγησαν από τα μέλη και εγκρίθηκε από το Σώμα του Συνεδρίου το καταστατικό του κόμματος καθώς και οι κανονισμοί λειτουργίας των κομματικών οργανώσεων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο ιστορικό αυτό συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας εγκρίθηκαν ομόφωνα όλες οι ιδεολογικές αρχές τις οποίες εισηγήθηκε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και ορίστηκε η ιδεολογική ταυτότητα της ΝΔ ως κόμμα του «ριζοσπαστικού φιλελευθερισμού που αναγνωρίζει την ελευθερία της αγοράς με ρυθμιστική, ωστόσο, παρέμβαση του κράτους για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης».

Ωστόσο, σε εκείνο το πρώτο συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας και καθώς ο Κωνσταντίνος Καραμανλής μετρά ήδη 4 χρόνια στο «τιμόνι» της Νέας Δημοκρατίας εκδηλώθηκε μία κίνηση αμφισβήτησης του τρόπου λειτουργίας του κομματικού μηχανισμού ζητώντας βαθιές αλλαγές στον τρόπο λήψης αποφάσεων.

Πάντως, η «Κίνηση της Βόλβης» όπως έμεινε στην κομματική ιστορία δεν αμφισβητούσε το πρόσωπο και τις αρχές του Κωνσταντίνου Καραμανλή αλλά θεωρούσε ότι διαστρεβλώνονται στην πράξη από τα ηγετικά στελέχη της εποχής. 

Πρωταγωνιστικό ρόλο στην «Κίνηση της Βόλβης» είχαν ο Άγγελος Μοσχονάς, ο Γιώργος Σούρλας και ο Θεσσαλονικιός Ντίνος Φούτζηλας ενώ συμμετείχαν ενεργά και νεολαίοι όπως ο 26χρονος τότε, Βαγγέλης Μεϊμαράκης, ο Γιώργος Βλάχος, ο Κώστας Βουδούρης, ο Γιώργος Καπρίνης, ο Λουκάς Κατσαρός, ο Σωτήρης Καπετανόπουλος, ο Τάκης Κοντός, ο Φίλιππος Ταυρής και άλλοι.

2o Συνέδριο- Θεσσαλονίκη, Φεβρουάριος 1986

Δύο χρόνια μετά την εκλογή του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη στην ηγεσία της ΝΔ και πέντε χρόνια μετά τη διεξαγωγή ενός έκτακτου συνεδρίου (τον Ιούνιο του 1981 υπό την ηγεσία του Γεωργίου Ράλλη όπου και εγκρίθηκε το νέο πρόγραμμα του κόμματος ενόψει των επερχόμενων εθνικών εκλογών) διεξάγεται στη Θεσσαλονίκη το 2o τακτικό συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας στο οποίο, για πρώτη φορά, το κόμμα κάνει «άνοιγμα» στο φιλελεύθερο χώρο και στο Κέντρο.

Στο συγκεκριμένο συνέδριο ψηφίστηκαν καταστατικές αλλαγές και αλλαγές στην λειτουργία των κομματικών οργανώσεων, κατά τα πρότυπα που εισήγαγε ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης. Τότε για πρώτη φορά επίσης, μετονομάστηκε σε Κεντρική Επιτροπή η Διοικούσα Επιτροπή. Για την ιστορία, λίγο πριν το 2ο συνέδριο είχε προηγηθεί η διάσπαση της ΝΔ με τον Κωστή Στεφανόπουλο να ιδρύει την ΔΗΑΝΑ παίρνοντας μαζί του δέκα βουλευτές της ΝΔ και μία ομάδα κομματικών στελεχών. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην εκλογή της Κεντρικής Επιτροπής του συνεδρίου εξελέγη πρώτος ο τότε πρόεδρος της ΟΝΝΕΔ Βαγγέλης Μεϊμαράκης και δεύτερος ο προηγούμενος πρόεδρος της ΟΝΝΕΔ, Βασίλης Μιχαλολιάκος.

3o Τακτικό Συνέδριο- Χαλκιδική, Απρίλιος 1994

Ένα χρόνο μετά την ήττα της ΝΔ και έχοντας εκλεγεί στην ηγεσία ο Μιλτιάδης Έβερτ, διεξάγεται το 3o τακτικό συνέδριο του κόμματος, 22-24 Απριλίου 1994 στην Χαλκιδική με την συμμετοχή 1300 συνέδρων.

Η ΝΔ είχε ήδη «νωπή» την εκλογική ήττα καθώς και μία ακόμη διάσπαση αυτή τη φορά από τον Αντώνη Σαμαρά που είχε ιδρύσει την Πολιτική Άνοιξη με την οποία κατέβηκε στις εκλογές του 1993 πετυχαίνοντας την είσοδο του κόμματός του στη Βουλή.

Ο Μιλτιάδης Έβερτ, ο οποίος είχε εκλεγεί αρχηγός στις 3 Νοεμβρίου 1993 από την Κοινοβουλευτική Ομάδα του κόμματος με 141 ψήφους έναντι 37 του έτερου υποψηφίου Ιωάννη Βαρβιτσιώτη επαναβεβαιώνει την προσήλωση της ΝΔ στις αρχές που είχε ορίσει ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και προσπαθεί να επαναφέρει στη ΝΔ κομματικά στελέχη που είχαν αποχωρήσει ακολουθώντας τον Αντώνη Σαμαρά. 

Παράλληλα στο συγκεκριμένο συνέδριο εγκρίθηκε ως κεντρικό σύνθημα το «εμπρός για μια ειρηνική επανάσταση» συνοδευόμενο από μία σειρά προτάσεων για αλλαγές στη λειτουργία του κράτους.

4o Τακτικό Συνέδριο- Αθήνα, Μάρτιος 1997

Το 4o συνέδριο της ΝΔ ήταν το πρώτο συνέδριο από την ίδρυση της ΝΔ που εξέλεξε πρόεδρο του κόμματος. Σε αυτό εξελέγη ο Κώστας Καραμανλής επικρατώντας στο β΄ γύρο του Γιώργου Σουφλιά με 69,16% έναντι 30,84%.

Το συνέδριο αυτό ήταν το πρώτο με διευρυμένη σύνθεση στο οποίο συμμετείχαν πέραν των βουλευτών-ευρωβουλευτών και αιρετών από τις κομματικές οργανώσεις, τα μέλη του κόμματος που είχαν εκλεγεί στην Τοπική Αυτοδιοίκηση (Δήμαρχοι-Νομάρχες-Νομαρχιακοί και Δημοτικοί Σύμβουλοι) καθώς και αιρετοί στα ανώτερα και ανώτατα συνδικαλιστικά όργανα.

Το 4o συνέδριο έβαλε τις βάσεις για τη δημοκρατική λειτουργία του κόμματος προβλέποντας ότι αν παρέλθει ο χρόνος διεξαγωγής του επομένου συνεδρίου εκπίπτει από τη θέση του ο πρόεδρος του κόμματος. Λίγες μετά το 4o τακτικό συνέδριο διεξάγεται από τις 31 Μαρτίου ως τις 2 Απριλίου και το συνέδριο αρχών και θέσεων της ΝΔ βάζοντας για πρώτη φορά τις βάσεις για τη διείσδυση του κόμματος στο Μεσαίο χώρο.




Κυριακή 12 Νοεμβρίου 2017

Αττίλιο 11/11/1994: Όταν σίγησε η θρυλική τρομπέτα


Λίγοι ήξεραν το πραγματικό του όνομα. Ακόμα πιο λίγοι είχαν μιλήσει μαζί του και ελάχιστοι γνώριζαν ότι ήταν φοιτητής της ιατρικής. Όλοι, όμως, ξέραμε πού θα τον βρούμε.

Εκεί: στα σκαλοπάτια και στα τσιμέντα της θύρας 7. Εκεί: όπου κι αν έπαιζε ο Ολυμπιακός. Σήμερα συμπληρώνονται 23 χρόνια (11 Νοεμβρίου 1994) από το θάνατο του θρυλικού σαλπιγκτή του Ολυμπιακού, Αττίλιο. Κι όμως, Βασίλη, ακόμα ηχεί στ' αυτιά όλων η τρομπέτα σου...
Γεννημένος το 1942 στην κατεχόμενη Αθήνα, μάζευε το χαρτζιλίκι της εβδομάδας για να βλέπει από κοντά τον Ολυμπιακό. Με την τρομπέτα του, ένωνε χιλιάδες χέρια και φωνές στην εξέδρα για χρόνια. Κάποτε οι γιατροί τού είχαν πει ότι δεν θα αντέξουν τα πνευμόνια του. "Τι με νοιάζει; Εγώ για τον Ολυμπιακό ζω", απαντούσε ο ίδιος. Ηταν φοιτητής της Ιατρικής, αλλά παράτησε τις σπουδές του στο 4ο έτος, για να αφοσιωθεί στον Ολυμπιακό. Σε κάθε παιχνίδι ήταν εκεί, στο κάγκελο της εισόδου της Θύρας 7, με την θρυλική τρομπέτα του να ξεσηκώνει τους φιλάθλους και να διηγείται με καλαμπούρι τις περιπέτειές του και έγινε αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας του συλλόγου με την τρομπέτα του να συνοδεύει κάθε εικόνα του Ολυμπιακού, ακόμα και στα σχέδια του footshirts που ξεκίνησαν μία δεκαετία μετά το θάνατό του.
Τη δεκαετία του `90 είχε γίνει στόχος άνανδρων επιθέσεων. Του είχαν στήσει δύο φορές καρτέρι, χτυπώντας τον βάναυσα. Η ατίθαση ζωή που έκανε επιβάρυνε σε μεγάλο βαθμό τα προβλήματα υγείας που τον ταλαιπωρούσαν και το βράδυ της 11ης Νοεμβρίου του 1994 έφυγε από τη ζωή, εξαιτίας ενός πνευμονικού οιδήματος. Χιλιάδες φίλοι του Ολυμπιακού συνόδευσαν το Βασίλη Δουρίδα στην τελευταία του κατοικία, μέσα σε ένα κόκκινο φέρετρο. Ήταν η τελευταία του επιθυμία...

Ποιος ήταν ο Βασίλης Δουρίδας

Ο Αττίλιο ήταν μια από τις πιο συμπαθείς φιγούρες των ελληνικών γηπέδων. Ανθρωπος απλός, πράος και "άρρωστος" με τον Ολυμπιακό. Η τρομπέτα του συγκλόνιζε. Εδινε παλμό στον κόσμο και "φτερά στα ποδάρια" των ποδοσφαιριστών. Ποτέ δεν είχε... ηγετικές βλέψεις στην "ερυθρόλευκη" εξέδρα και είχε κερδίσει το σεβασμό όλων. Ακόμα και των αντιπάλων, έστω κι αν κάποιοι άνανδροι τον είχαν χτυπήσει, σε συμπλοκές έξω από τα γήπεδα.

"Ποιος είσαι; Ο Αττίλιο;"

Κάποτε, μια Κυριακή, ο Ολυμπιακός έπαιζε στο Καραϊσκάκη. Ο Βασίλης είχε αργήσει. Οταν φάνηκε στο γήπεδο, χρησιμοποίησε το εκτόπισμά του για να φτάσει στη θέση του, εκεί στα κάγκελα της εισόδου της Θύρας 7. Άθελά του παρέσερνε και μερικούς. Ενας από αυτούς του είπε τότε: "Σιγά ρε φίλε. Ποιος είσαι; ο Αττίλιο (παλαιστής της εποχής);". Αυτό ήταν. Από τότε και για πάντα το προσωνύμιο αυτό τον συνόδευε μέχρι το τέλος της ζωής του.

Αφοσίωση στον Ολυμπιακό

Μια ζωή αφιερωμένη στη μεγάλη του αγάπη, τον Ολυμπιακό. Ακόμα και η οικογένεια του, τον είχε κατά κάποιον τρόπο "επικηρύξει", καθώς τα μόνα σπίτια που ήξερε ήταν το Στάδιο Καραϊσκάκη, το Παπαστράτειο και αργότερα το ΣΕΦ. Ακολουθούσε τον Ολυμπιακό εντός κι εκτός έδρας. Εντός κι εκτός Ελλάδας. Σε ποδόσφαιρο, μπάσκετ, βόλεϊ, παντού. Οι ήχοι της τρομπέτας του, σε συνδυασμό με το δυναμικό κόκκινο παλμό της εξέδρας, έδιναν μια αίσθηση υπεροχής του ολυμπιακού κόσμου έναντι των υπολοίπων.
Έγινε "ιερό σύμβολο" της εξέδρας στο Καραϊσκάκη. Μόλις ακουγόταν η «θρυλική» τρομπέτα, οι πάντες σιωπούσαν. Τσιγάρα, καφέδες, σάντουιτς, ότι κρατούσε ο καθένας εκείνη την ώρα στο χέρι του, έπεφτε όπως - όπως στο κρύο μπετόν . Τα χέρια σηκώνονταν ψηλά! Μικροί, μεγάλοι, όλοι είχαν λάβει το μουσικό παράγγελμά του. Εκείνος έπαιζε με την τρομπέτα του το γνωστό "πολεμικό" παιάνα, για να ακολουθήσουν έπειτα οι οπαδοί με το γνωστό "Ο-λυ-μπιακός, Ο-λυ-μπιακός".

Τέσσερις μήνες φυλάκιση για «διέγερσιν εις απείθειαν»!

Ο Ολυμπιακός του μεγάλου Νίκου Γουλανδρή, την περίοδο της Χούντας κυνηγήθηκε. Εντός κι εκτός αγωνιστικών χώρων. Μέχρι και τον Αττίλιο… έτρεχαν στα δικαστήρια. Τον Απρίλιο του 1972, μετά το τέλος του αγώνα με τον Ολυμπιακό Βόλου, συνελήφθη και δικάστηκε από το καθεστώς των Συνταγματαρχών «δια διέγερσιν εις απείθειαν»! Αφορμή στάθηκε η παρότρυνσή του (όπως αναφέρεται στα πρακτικά της δίκης) να μην διαλυθεί ο κόσμος, έξω από την θύρα 1 του γηπέδου, όπως διέτασσε η Αστυνομία. Το τριμελές πλημμελειοδικείο Πειραιώς τον καταδίκασε σε 4 μήνες φυλάκιση, με αναστολή. Οι κατηγορίες, όμως δεν στέκονταν. Ο ίδιος άσκησε έφεση και αφέθηκε ελεύθερος. Συνήγορος του Αττίλιο σε εκείνη τη δίκη ήταν ο Ανδρέας Υδραίος, προσωπικός σύμβουλος και δικηγόρος του ευεργέτη του Ολυμπιακού, Νίκου Γουλανδρή.

Η ιατρική και οι συστάσεις των γιατρών

Ήταν τόσο μεγάλο το πάθος του για τον Ολυμπιακό, που αργότερα σαν τεταρτοετής φοιτητής της Ιατρικής, θα παρατήσει τις σπουδές του, ώστε να μπορεί να παρακολουθεί απερίσπαστος τα ματς των «ερυθρόλευκων». Ο ίδιος δεν πρόσεχε την υγεία του και σε συνδυασμό με το προχωρημένο της ηλικίας του, ο οργανισμός του ήταν ιδιαίτερα καταπονημένος. Οι γιατροί τού είχαν συστήσει να αφήσει την τρομπέτα του, καθώς το δυνατό φύσημα προκαλούσε επιπλέον πρόβλημα στα ήδη βεβαρημένα πνευμόνια του. Ο ίδιος είχε αρνηθεί να το κάνει, όπως είχε αρνηθεί και τόσα άλλα για να είναι κοντά στον Ολυμπιακό: "Δεν με ενδιαφέρει. Εμένα η ζωή μου είναι ο Ολυμπιακός. Ο Θεός να μου κόβει μέρες και να τις δίνει στον Ολυμπιακό", έλεγε και τους άφηνε άναυδους. Στην ιδιωτική του ζωή ήταν ένας ευγενέστατος, συγκρατημένος και γλυκομίλητος άνθρωπος. Εργαζόταν στην Αθήνα στον ιδιωτικό τομέα ως υπάλληλος μιας τράπεζας αίματος στην πλατεία Κάνιγγος.

Στις 11/11/94 σήμανε το "σιωπητήριο"