Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου 2017

Τα 11 συνέδρια της ΝΔ από το 1979

Τα 11 συνέδρια της ΝΔ από το 1979
Με κεντρικό σύνθημα «Έτοιμοι να αλλάξουμε την Ελλάδα» ανοίγει τις εργασίες του, στις 16 και 17 Δεκεμβρίου στο Metropolitan Expo, το 11ο τακτικό συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας. Πρόκειται ουσιαστικά για το δεύτερο τακτικό συνέδριο που διοργανώνεται υπό την προεδρία του Κυριάκου Μητσοτάκη οριζόμενο ως συνέδριο αρχών και θέσεων του κόμματος και χωρίς εκλογή νέων οργάνων.

Η ιστορία των συνεδρίων της Νέας Δημοκρατίας ξεκινά το 1979 στην Χαλκιδική όπου έλαβε χώρα το πρώτο συνέδριο του κόμματος υπό την προεδρία του Κωνσταντίνου Καραμανλή.

Όπως είχε πει ο ιδρυτής της Νέας Δημοκρατίας στην ομιλία του στο πρώτο και ιστορικό συνέδριο του κόμματος, «τα κόμματα για να εκπληρώσουν την αποστολή τους, πρέπει πρώτον να έχουν σαφή ιδεολογία και σταθερό προσανατολισμό, δεύτερον να κατέχονται από υψηλό αίσθημα ευθύνης και τρίτον να είναι δημοκρατικά οργανωμένα» σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Σήμερα, 38 χρόνια μετά, οι οργανωτές του 11ου συνεδρίου της ΝΔ τονίζουν ότι:
«Μέσα από μία προσπάθεια, που ξεκίνησε πριν από 20 μήνες από τη Γραμματεία Προγράμματος υπό τον αντιπρόεδρο Κωστή Χατζηδάκη, τη συνδρομή των τομεαρχών και των γραμματέων του κόμματος αλλά και τους εκατοντάδες εθελοντές, μετά από επτά θεματικά προσυνέδρια, δύο ειδικές ημερίδες, πάνω από 100.000 συμμετοχές στα ηλεκτρονικά ερωτηματολόγια φτάνουμε στην κορύφωση μιας διαδικασίας με το μήνυμα 
"Έτοιμοι να αλλάξουμε την Ελλάδα". Θεωρούμε ότι αυτή η διαδικασία αποτυπώνει μια καινούργια αντίληψη για τα πολιτικά πράγματα. Το κόμμα της ΝΔ ανοίγει τις πόρτες του και συνδιαμορφώνει με ειδικούς, με τα μέλη του και με κάθε πολίτη που επιθυμεί να συμμετέχει τους βασικού άξονες του σχεδίου του για την επόμενη μέρα».

1ο Συνέδριο- Χαλκιδική, Απρίλιος 1979

Ενάμιση χρόνο μετά τη νίκη της Νέας Δημοκρατίας με 42% ο τότε πρωθυπουργός και ιδρυτής της Νέας Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής αποφασίζει να διοργανώσει, στην Χαλκιδική, τον Απρίλιο του 1979, το 1o Τακτικό συνέδριο του κόμματος στο οποίο, για πρώτη φορά στην ιστορία ελληνικού κόμματος, εξαιρουμένου του ΚΚΕ, οι σύνεδροι εξελέγησαν από τα μέλη και εγκρίθηκε από το Σώμα του Συνεδρίου το καταστατικό του κόμματος καθώς και οι κανονισμοί λειτουργίας των κομματικών οργανώσεων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο ιστορικό αυτό συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας εγκρίθηκαν ομόφωνα όλες οι ιδεολογικές αρχές τις οποίες εισηγήθηκε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και ορίστηκε η ιδεολογική ταυτότητα της ΝΔ ως κόμμα του «ριζοσπαστικού φιλελευθερισμού που αναγνωρίζει την ελευθερία της αγοράς με ρυθμιστική, ωστόσο, παρέμβαση του κράτους για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης».

Ωστόσο, σε εκείνο το πρώτο συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας και καθώς ο Κωνσταντίνος Καραμανλής μετρά ήδη 4 χρόνια στο «τιμόνι» της Νέας Δημοκρατίας εκδηλώθηκε μία κίνηση αμφισβήτησης του τρόπου λειτουργίας του κομματικού μηχανισμού ζητώντας βαθιές αλλαγές στον τρόπο λήψης αποφάσεων.

Πάντως, η «Κίνηση της Βόλβης» όπως έμεινε στην κομματική ιστορία δεν αμφισβητούσε το πρόσωπο και τις αρχές του Κωνσταντίνου Καραμανλή αλλά θεωρούσε ότι διαστρεβλώνονται στην πράξη από τα ηγετικά στελέχη της εποχής. 

Πρωταγωνιστικό ρόλο στην «Κίνηση της Βόλβης» είχαν ο Άγγελος Μοσχονάς, ο Γιώργος Σούρλας και ο Θεσσαλονικιός Ντίνος Φούτζηλας ενώ συμμετείχαν ενεργά και νεολαίοι όπως ο 26χρονος τότε, Βαγγέλης Μεϊμαράκης, ο Γιώργος Βλάχος, ο Κώστας Βουδούρης, ο Γιώργος Καπρίνης, ο Λουκάς Κατσαρός, ο Σωτήρης Καπετανόπουλος, ο Τάκης Κοντός, ο Φίλιππος Ταυρής και άλλοι.

2o Συνέδριο- Θεσσαλονίκη, Φεβρουάριος 1986

Δύο χρόνια μετά την εκλογή του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη στην ηγεσία της ΝΔ και πέντε χρόνια μετά τη διεξαγωγή ενός έκτακτου συνεδρίου (τον Ιούνιο του 1981 υπό την ηγεσία του Γεωργίου Ράλλη όπου και εγκρίθηκε το νέο πρόγραμμα του κόμματος ενόψει των επερχόμενων εθνικών εκλογών) διεξάγεται στη Θεσσαλονίκη το 2o τακτικό συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας στο οποίο, για πρώτη φορά, το κόμμα κάνει «άνοιγμα» στο φιλελεύθερο χώρο και στο Κέντρο.

Στο συγκεκριμένο συνέδριο ψηφίστηκαν καταστατικές αλλαγές και αλλαγές στην λειτουργία των κομματικών οργανώσεων, κατά τα πρότυπα που εισήγαγε ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης. Τότε για πρώτη φορά επίσης, μετονομάστηκε σε Κεντρική Επιτροπή η Διοικούσα Επιτροπή. Για την ιστορία, λίγο πριν το 2ο συνέδριο είχε προηγηθεί η διάσπαση της ΝΔ με τον Κωστή Στεφανόπουλο να ιδρύει την ΔΗΑΝΑ παίρνοντας μαζί του δέκα βουλευτές της ΝΔ και μία ομάδα κομματικών στελεχών. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην εκλογή της Κεντρικής Επιτροπής του συνεδρίου εξελέγη πρώτος ο τότε πρόεδρος της ΟΝΝΕΔ Βαγγέλης Μεϊμαράκης και δεύτερος ο προηγούμενος πρόεδρος της ΟΝΝΕΔ, Βασίλης Μιχαλολιάκος.

3o Τακτικό Συνέδριο- Χαλκιδική, Απρίλιος 1994

Ένα χρόνο μετά την ήττα της ΝΔ και έχοντας εκλεγεί στην ηγεσία ο Μιλτιάδης Έβερτ, διεξάγεται το 3o τακτικό συνέδριο του κόμματος, 22-24 Απριλίου 1994 στην Χαλκιδική με την συμμετοχή 1300 συνέδρων.

Η ΝΔ είχε ήδη «νωπή» την εκλογική ήττα καθώς και μία ακόμη διάσπαση αυτή τη φορά από τον Αντώνη Σαμαρά που είχε ιδρύσει την Πολιτική Άνοιξη με την οποία κατέβηκε στις εκλογές του 1993 πετυχαίνοντας την είσοδο του κόμματός του στη Βουλή.

Ο Μιλτιάδης Έβερτ, ο οποίος είχε εκλεγεί αρχηγός στις 3 Νοεμβρίου 1993 από την Κοινοβουλευτική Ομάδα του κόμματος με 141 ψήφους έναντι 37 του έτερου υποψηφίου Ιωάννη Βαρβιτσιώτη επαναβεβαιώνει την προσήλωση της ΝΔ στις αρχές που είχε ορίσει ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και προσπαθεί να επαναφέρει στη ΝΔ κομματικά στελέχη που είχαν αποχωρήσει ακολουθώντας τον Αντώνη Σαμαρά. 

Παράλληλα στο συγκεκριμένο συνέδριο εγκρίθηκε ως κεντρικό σύνθημα το «εμπρός για μια ειρηνική επανάσταση» συνοδευόμενο από μία σειρά προτάσεων για αλλαγές στη λειτουργία του κράτους.

4o Τακτικό Συνέδριο- Αθήνα, Μάρτιος 1997

Το 4o συνέδριο της ΝΔ ήταν το πρώτο συνέδριο από την ίδρυση της ΝΔ που εξέλεξε πρόεδρο του κόμματος. Σε αυτό εξελέγη ο Κώστας Καραμανλής επικρατώντας στο β΄ γύρο του Γιώργου Σουφλιά με 69,16% έναντι 30,84%.

Το συνέδριο αυτό ήταν το πρώτο με διευρυμένη σύνθεση στο οποίο συμμετείχαν πέραν των βουλευτών-ευρωβουλευτών και αιρετών από τις κομματικές οργανώσεις, τα μέλη του κόμματος που είχαν εκλεγεί στην Τοπική Αυτοδιοίκηση (Δήμαρχοι-Νομάρχες-Νομαρχιακοί και Δημοτικοί Σύμβουλοι) καθώς και αιρετοί στα ανώτερα και ανώτατα συνδικαλιστικά όργανα.

Το 4o συνέδριο έβαλε τις βάσεις για τη δημοκρατική λειτουργία του κόμματος προβλέποντας ότι αν παρέλθει ο χρόνος διεξαγωγής του επομένου συνεδρίου εκπίπτει από τη θέση του ο πρόεδρος του κόμματος. Λίγες μετά το 4o τακτικό συνέδριο διεξάγεται από τις 31 Μαρτίου ως τις 2 Απριλίου και το συνέδριο αρχών και θέσεων της ΝΔ βάζοντας για πρώτη φορά τις βάσεις για τη διείσδυση του κόμματος στο Μεσαίο χώρο.




Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.