Στις επίσημες εκδηλώσεις στη μνήμη των 317 θυμάτων της σφαγής του Κομμένου από τα ναζιστικά στρατεύματα κατοχής παρίσταται ο Έλληνας πρωθυπουργός, ο οποίος τόνισε πως η χώρα μας θα συνεχίσει τον αγώνα της διεκδίκησης των γερμανικών αποζημιώσεων
Τη μαρτυρική κοινότητα Κομμένου Άρτας επισκέπτεται ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και παρίσταται στις επίσημες εκδηλώσεις στη μνήμη των θυμάτων της σφαγής από τα ναζιστικά στρατεύματα κατοχής, στις 16 Αυγούστου 1943.
Σε έναν σύντομο χαιρετισμό του σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «η Ελλάδα θα συνεχίσει τον αγώνα της διεκδίκησης των Γερμανικών αποζημιώσεων».
«Η Ελλάδα και ο ελληνικός λαός δεν ξεχνά την ιστορία της. Δεν ξεχνά τις σφαγές και τα εγκλήματα πολέμου του ναζιστικού γερμανικού στρατού. Και απαιτεί την έμπρακτη αναγνώρισή τους και από τη σημερινή γερμανική κυβέρνηση, έστω και με καθυστέρηση 73 ετών«, είναι το μήνυμα που απέστειλε ο πρωθυπουργός από τις εκδηλώσεις «μνήμης και τιμής στους 317 ηρωικούς απλούς ανθρώπους που έδωσαν τη ζωή τους απέναντι στη θηριωδία, απέναντι στα στρατεύματα της Βέρμαχτ, το πρωινό της 16ης Αυγούστου του 1943».
«Η Ήπειρος, ο τόπος μας, υπήρξε ένας ακόμα τόπος όπου έλαβαν χώρα οι εκκαθαριστικές επιχειρήσεις που αποφάσιζαν και οργάνωναν τα επιτελεία της Βέρμαχτ, των στρατευμάτων της ναζιστικής Γερμανίας κατά τη διάρκεια της κατοχής», επισήμανε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, σημειώνοντας πως αυτός ο τόπος, ίσως δεν είναι τόσο γνωστό στο πανελλήνιο, πρωτοστάτησε, στην αντίσταση, στην ανυπακοή.
«Πρωτοστάτησε και έχει γράψει ηρωικές, λαμπρές σελίδες της σύγχρονης ιστορίας μας. Η Ήπειρος βρέθηκε στην πρώτη γραμμή της αντίστασης. Η Ήπειρος τόπος ηρωικός και περήφανος. Τα ψηλά αγέρωχα βουνά κρύβουν μικρές και μεγάλες ιστορίες αγώνα και μάχης, από το έπος του 1940 έως τα χρόνια της Εθνικής Αντίστασης», τόνισε και θύμισε πως πέρα από το μαρτυρικό Κομμένο, μια σειρά χωριά, η Μουσιωτίτσα, οι Λιγκιάδες και το Ζαγόρι Ιωαννίνων, η Παραμυθιά Θεσπρωτίας, η Κρυοπηγή Πρέβεζας, «για να περιοριστώ στις πιο κραυγαλέες περιπτώσεις των εγκλημάτων πολέμου που διέπραξε ο γερμανικός στρατός κατοχής στα μέρη μας και σε χρονικό διάστημα λιγότερο του ενός χρόνου».
«Απέναντι στην επέλαση της φονικής μηχανής του μίσους, οι Έλληνες και οι Ελληνίδες, οι Ηπειρώτες και οι Ηπειρώτισσες, ύψωσαν το λάβαρο της αντίστασης. Με πενιχρά μέσα, αλλά με απεριόριστη δύναμη ψυχής και πίστη στα ιδανικά της λευτεριάς και της ανεξαρτησίας» προσέθεσε, σημειώνοντας πως «μπορεί οι σελίδες της ιστορίας την περίοδο της γερμανικής κατοχής να είναι βαμμένες με αίμα, είναι όμως ταυτόχρονα και γεμάτες από την περηφάνια και την αξιοπρέπεια και την αυτοθυσία ενός λαού που αγωνίστηκε με ψυχή και μέχρι τέλους ενάντια στον κατακτητή».
«Σήμερα λοιπόν, σε αυτόν τον ιστορικό, ηρωικό τόπο τιμούμε την ιστορία και τη μνήμη. Διότι στους καιρούς που ζούμε, η παραχάραξη και η στρέβλωση παραμονεύουν. Και είναι ευθύνη κάθε Ηπειρώτη και Ηπειρώτισσας, κάθε Έλληνα και Ελληνίδας, να υψώνουν φραγμό απέναντι στη ναζιστική ιδεολογία που αιματοκύλησε τα χωριά, τις πόλεις, την πατρίδα μας, αλλά και ολόκληρη την ευρωπαϊκή ήπειρο», συνέχισε ο πρωθυπουργός, λέγοντας ότι η ευθύνη αυτή είναι βαριά, «διότι σε τελική ανάλυση η ευθύνη αυτή είναι κομμάτι της αποστολής μας να παραδώσουμε στις επόμενες γενιές μια κοινωνία ειρήνης, ελευθερίας, δημοκρατίας και αλληλεγγύης που θα έχει τα πιο ισχυρά αντισώματα απέναντι στο δηλητήριο του μίσους και του φόβου».
Για τη διεκδίκηση των γερμανικών επανορθώσεων και του κατοχικού δανείου
Σ' αυτό το σημείο ο Αλέξης Τσίπρας, «από τον μαρτυρικό αυτό τόπο» έστειλε το μήνυμα ότι η Ελλάδα και ο ελληνικός λαός δεν ξεχνά την ιστορία της, δεν ξεχνά τις σφαγές και τα εγκλήματα πολέμου του ναζιστικού γερμανικού στρατού, και απαιτεί την έμπρακτη αναγνώρισή τους και από τη σημερινή γερμανική κυβέρνηση, έστω και με καθυστέρηση 73 ετών.
«Και αυτό το ηθικό, πρωτίστως, και πολιτικό χρέος δεν είναι μονάχα χρέος απέναντι στον ελληνικό λαό, αλλά απέναντι σε ολόκληρη την Ευρώπη, απέναντι στον ίδιο τον γερμανικό λαό, απέναντι στα εκατομμύρια θύματα του ναζισμού σε όλη την Ευρώπη. Είναι ένα χρέος ιστορικό απέναντι στην ίδια τη δικαιοσύνη και την ειρήνη», τόνισε.
«Αυτό τον αγώνα τον πιστεύουμε και θα τον συνεχίσουμε μέχρι τέλος και σε όλα τα επίπεδα. Όχι σαν ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα. Όχι με προχειρότητα και με βιασύνη. Αλλά με σχέδιο, στρατηγική και ισχυρή νομική τεκμηρίωση. Έτσι όπως αρμόζει σε μια πρωτοβουλία Εθνικής αλλά και οικουμενικής σημασίας. Με πλήρη συναίσθηση της ιστορικότητας, αλλά και με υπομονή και με επιμονή έτσι όπως απαιτείται για τη δικαίωση ενός ιστορικού αιτήματος» προσέθεσε και σημειώνοντας ότι για τη διεκδίκηση των γερμανικών επανορθώσεων και του κατοχικού δανείου, η Ελλάδα, η χώρα μας, για πρώτη φορά έχει συγκροτημένη Εθνική Στρατηγική, αναφέρθηκε στο πόρισμα της Διακοματτικής Επιτροπής, το οποίο «μας δείχνει τον δρόμο και αυτό τον δρόμο θα τον σεβαστούμε και θα τον ακολουθήσουμε.
«Η Ελληνική Δημοκρατία, λοιπόν, θα πράξει ό,τι απαιτείται σε διπλωματικό πρωτίστως και αν χρειαστεί και σε νομικό επίπεδο, προκειμένου να εκπληρωθεί αυτό το ιστορικό χρέος. Και πιστεύω πως είναι πλέον καιρός και η γερμανική κυβέρνηση σε κλίμα συνεννόησης και καλής πίστης να αναγνωρίσει ότι το θέμα είναι ανοιχτό και επιτέλους να καθίσει στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης. Εμείς από τη δική μας πλευρά διαβεβαιώνουμε τον ελληνικό λαό ότι είμαστε έτοιμοι να κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να κλείσει αυτό το ιστορικό κεφάλαιο, αυτή η ιστορική εκκρεμότητα. Και θέλω να επαναλάβω, ότι δεν πρόκειται για μια ευκαιριακή προσπάθεια που κρύβει τη σκοπιμότητα της οικονομικής κρίσης. Ο Ελληνικός λαός στο διάβα της ιστορίας του πέρασε πολύ πιο δύσκολες στιγμές που περνάμε τα τελευταία πέντε έξι χρόνια και τις ξεπέρασε τις δυσκολίες πάντα όρθιος διεκδικώντας το δίκιο του και όχι επαιτώντας. Διεκδικούμε λοιπόν δεν επαιτούμε. Είμαστε ως λαός μαθημένοι στα δύσκολα και είμαστε μαθημένοι να πολεμάμε και να ξεπερνάμε τις δυσκολίες», τόνισε επισημαίνοντας ότι η διεκδίκηση της δικαίωσης σε σχέση με τις γερμανικές οφειλές, σε καμία περίπτωση δεν σχετίζεται και δεν συμψηφίζεται με την τρέχουσα οικονομική συγκυρία.
«Δεν επιθυμούμε ούτε να συμψηφίσουμε, αλλά ούτε και να πάρουμε κάποια υποτιθέμενη ρεβάνς. Αυτό που επιθυμούμε είναι να βρουν δικαίωση οι αγώνες και οι θυσίες του λαού μας ενάντια στον ναζισμό. Αυτό που επιθυμούμε είναι να κλείσουμε επιτέλους αυτή την ανοιχτή πληγή στο ίδιο το σώμα της δικαιοσύνης, στο ίδιο το σώμα της Ευρώπης. Γι? αυτό και θα συνεχίσουμε να δίνουμε μάχες, μέσα σ? ένα ομιχλώδες σήμερα και σκληρό τοπίο στην Ευρώπη, μάχες για τον ανθρωπισμό και την αλληλεγγύη των χωρών και των λαών. Μάχες για την ΕΥΡΩΠΗ της αλληλεγγύης, για την Ευρώπη των λαών».
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.