Τρίτη 21 Ιουλίου 2015

Προβληματισμός στις ΗΠΑ για τη στάση του Ιράν μετά τη συμφωνία



Οι διαφορετικές φωνές που ακούγονται από το Ιράν μετά την υπογραφή της ιστορικής συμφωνίας για το πυρηνικό του πρόγραμμα προκαλούν προβληματισμό στη διεθνή κοινότητα, την ώρα που μετά τον Γερμανό Βάλτερ Σταινμάγιερ στην Τεχεράνη θα βρεθεί την επόμενη εβδομάδα ο Γάλλος υπουργός Εξωτερικών Λοράν Φαμπιούς. 
Ο αγιατολάχ Χαμενεΐ -επισήμως, ο ανώτατος ηγέτης της χώρας είπε πως, ακόμη και με τη συμφωνία, «δεν θα αλλάξει η πολιτική μας απέναντι στην αλαζονική στάση των ΗΠΑ». Τα λόγια εκείνα ήταν μέρος της ομιλίας του για το τέλος του Ραμαζανιού ενώπιον πλήθους πιστών, οι οποίοι απάντησαν με το συνηθισμένο σύνθημα «θάνατος στις ΗΠΑ». Ο αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Τζον Κέρι κληθείς να τη σχολιάσει σε μία στιγμή που πολλά μέλη του Κογκρέσου αντιδρούν στη συμφωνία δήλωσε στο αραβικό Al Arabiya: «Δεν ξέρω πώς να το ερμηνεύσω αυτή την στιγμή, εκτός από το να το πάρω τοις μετρητοίς, ως μέρος της πολιτικής γραμμής» είπε σε σχόλιά του σήμερα.
Η αλήθεια είναι η συμφωνία έχει βαρύτατη εσωτερική διάσταση για το Ιράν: Είναι αδιευκρίνιστο εάν οι αναφορές του Αγιατολάχ είναι ενδεικτικές της στάσης που θα κρατήσει η Τεχεράνη ή στοχεύουν αυστηρά στο εσωτερικό καθώς μετά από χρόνια διπλωματικής ψυχρότητας με την Ουάσινγκτον, οι Ιρανοί έχουν γαλουχηθεί με εχθρικά αισθήματα απέναντι στις ΗΠΑ.
Σημαντική είναι και εσωτερική διάσταση του θέματος και για τις ΗΠΑ. Η επιμονή από τα επίσημα αμερικανικά χείλη πως η τήρηση της συμφωνίας θα ελέγχεται με δρακόντεια μέτρα στοχεύει στο να κατευνάσει τις εσωτερικές επιφυλάξεις -όπως και την ανοικτή πολιτική αντίθεση αρκετών πλευρών στο Καπιτώλιο- απέναντι στη σύγκλιση.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.