Τρίτη 4 Οκτωβρίου 2011

Η «Φόνισσα» πάνω στη σκηνή στο "Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας"

Η Μπέττυ Αρβανίτη υποδύεται την ηρωίδα σε μια παράσταση που "σέβεται τη γλώσσα του Παπαδιαμάντη", στο "Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας"

Η Φόνισσα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη παρουσιάζεται από τις 9 Νοεμβρίου στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας
Η "Φόνισσα" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη παρουσιάζεται από τις 9 Νοεμβρίου στην Κεντρική Σκηνή του "Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας"
Εργο οριακό. Μοναδικό στα ελληνικά γράμματα. Ψυχογράφημα και καταγγελία. Συγκαλυμμένη εξομολόγηση. Βιωματική κατάθεση κάτω από το προσωπείο του "κοινωνικού" αφηγήματος. Η "Φόνισσα". Η έκφραση του Παπαδιαμάντη στη σημαντικότερη στιγμή της.
Με συγκρατημένη την ατμοσφαιρική διάθεση και την υποβολή, εστιάζει στην ουσία, ειρωνικά, σαρκαστικά, απεγνωσμένα, σκληρά, βαθιά ανθρώπινα. Η "θεατρικότητά" του (γλώσσα-ομιλία, γλώσσα-δράση) ενσαρκώνει τον πιο αινιγματικό, μα κι εμβληματικό ψυχικό χαρακτήρα των ελληνικών γραμμάτων: τη Φραγκογιαννού, πρόσωπο διόλου γραφικό, ανοιχτό σε πολλές, ακόμα και ακραίες, σκηνικές και μη, αναγνώσεις. Πρόσωπο που κινείται ανάμεσα στα γυναικεία αρχέτυπα των φονικών γυναικών της αρχαίας τραγωδίας, αλλά και τις αβυσσαλέες "αγιογραφίες της πτώσης" του Φ. Ντοστογιέφσκι. Η Μπέττυ Αρβανίτη υποδύεται την ηρωίδα, από τις 9 Νοεμβρίου, στην Κεντρική Σκηνή του "Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας", σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού και διασκευή, δραματουργική επεξεργασία του ίδιου, σε συνεργασία με τον Στρατή Πασχάλη.
"Πρόταση-πρόκληση" αποτέλεσε για τον Στρατή Πασχάλη η ενασχόλησή του με τη "Φόνισσα". "Δύσκολη" ήταν "η θέση του", όπως υπογράμμισε, καθώς αντιμετώπισε ένα "σπουδαίο, αριστουργηματικό κείμενο, με έναν πολύ πυκνό και πολυσήμαντο τρόπο γραφής". Ξεκαθάρισε πως "δεν έκανε θεατρική παρέμβαση" στο αριστούργημα του Παπαδιαμάντη. "Προσπάθησα να αναδείξω το πηγαίο, εξομολογητικό ρεύμα του έργου" είπε.
Ο Παπαδιαμάντης, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ένας συγγραφέας που "φανερώθηκε σεμνά, αποτυπώνοντας τα ήθη και τα έθιμα της πατρίδας του. Πίσω από αυτήν την εντύπωση κρυβόταν ένας ιδιαίτερα πρωτότυπος συγγραφέας, με πρωτοτυπία αφηγηματικής τακτικής, γλώσσα αναρχούμενη, που επικοινωνούσε με σύγχρονα ρεύματα. Είχε ποιότητες η γλώσσα του που ήταν μπροστά από την εποχή του". Αυτή τη γλώσσα σέβεται απόλυτα η παράσταση, σύμφωνα με τον Στάθη Λιβαθινό. "Οταν καταπιανόμαστε με λογοτεχνικά έργα κάνουμε το λάθος να τα μεταφράζουμε στα νέα ελληνικά. Αποφασίσαμε να αντιμετωπίσουμε το κείμενο" τονίζει, χαρακτηρίζοντας τον λόγο του Παπαδιαμάντη "βάλσαμο στ' αυτιά του θεατή, ανάπαυση και ανακούφιση".
Ωμή ουσία
Μια σκηνική μεταφορά αυτού του λόγου, σήμερα, απαιτεί απογύμνωση από την περιττή γραφικότητα και ανάδειξη της ωμής ουσίας που μιλά για την περιθωριοποίηση της αληθινής επιθυμίας του ατόμου στο όνομα κάποιας νόρμας, κάποιου κοινωνικού στερεοτύπου, κάτι που οδηγεί σε απωθήσεις οι οποίες στην έκρηξή τους μεταβάλλονται σε αντικοινωνικές, αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές.
Ωστόσο, η "Φόνισσα" διατηρεί πάντα το δικαίωμα να είναι ένα σύμβολο γυναικείας, έστω αρνητικής, χειραφέτησης, αντίστοιχο με τη Μήδεια, παρ' όλες τις διαφορές τους. Στην παράσταση θα φανούν το "μέγεθος της σκέψης και η καινοτόμα ματιά του συγγραφέα", αφού στόχος δεν είναι "να κρύψουν ότι πρόκειται για λογοτεχνικό έργο, αντίθετα θα το αποκαλύψουν σε όλες του τις διαστάσεις".
  • Συντελεστές
  • Τα σκηνικά - κοστούμια φιλοτέχνησε η Ελένη Μανωλοπούλου, οι φωτισμοί είναι του Αλέκου Αναστασίου, η κίνηση της Μαρίας Αλαβάνου και η μουσική του Τηλέμαχου Μούσα. Παίζουν: Μπέττυ Αρβανίτη, Τζίνη Παπαδοπούλου, Λουκία Μιχαλοπούλου, Λίλη Μελεμέ, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Χάρης Χαραλάμπους
"Σκότωσε ό,τι αγαπάς" και "Νύχτες"
"Η διασκευή νεοελληνικών έργων δημιουργεί μια νέα ελληνική δραματουργία που τόσο την έχουμε ανάγκη", σημειώνει ο Στάθης Λιβαθινός, υποστηρίζοντας το φετινό ρεπερτόριο του Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας. Στη Β' Σκηνή του θεάτρου παρουσιάζεται το "Σκότωσε ό,τι αγαπάς", ένα σύγχρονο ελληνικό μυθιστόρημα γραμμένο από τον Αλέξη Σταμάτη το 2009, που διασκευάστηκε ελεύθερα από τον ίδιο τον συγγραφέα του, μαζί με τον σκηνοθέτη του έργου Αρη Τρουπάκη.Το ρεπερτόριο του θεάτρου συμπληρώνει το αριστούργημα του Ντοστογιέφσκι "Λευκές Νύχτες" (Δευτέρα και Τρίτη από τον προσεχή Φεβρουάριο στην Α' Σκηνή) σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καταλειφού με τους Λουκία Μιχαλοπούλου και Στάθη Ματζώρο, ενώ επαναλαμβάνεται και το "Σόλο ντουέτο" (Β' Σκηνή).


ΠΗΓΗ : ΕΘΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.