Για πρώτη φορά μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και την ελληνοτουρκική συμφωνία ανταλλαγής πληθυσμών, θα τελεστεί φέτος Θεία Λειτουργία την ημέρα της εορτής της Παναγίας στην ιστορική Μονή Σουμελά, αφού η κυβέρνηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν αποδέχθηκε το αίτημα του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου να τελεστεί η θεία λειτουργία τη μέρα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Τη Λειτουργία θα τελέσει ο
Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος.
Μετά το 1923 οι εορτασμοί για την Κοίμηση της Θεοτόκου «μετανάστευσαν» μαζί με τους Ποντίους στην Ελλάδα, τη γειτονική Ρωσία, αλλά και τα τέσσερα σημεία του κόσμου. Έκτοτε η Μονή Σουμελά και τα έργα τέχνης που βρίσκονται υπό τη σκέπη της, λειτουργεί ως μουσείο, στο πλαίσιο των διευθετήσεων που αποφάσισε το κοσμικό Κεμαλικό καθεστώς που δημιουργήθηκε μετά την κατάρρευση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Φέτος, για πρώτη φορά γίνεται δυνατή η χρήση του χώρου αυτού για τη τέλεση χριστιανικής λειτουργίας.
Προσκυνητές από όλο τον κόσμο και κυρίως από τη Βόρεια Ελλάδα, όπου έχει εγκατασταθεί το μεγαλύτερο μέρος των Ποντίων, σπεύδουν φέτος να τιμήσουν την Κοίμηση της Θεοτόκου στη Μονή Σουμελά. Στην περιοχή έχουν ήδη συρρεύσει και προσκυνητές από τη Ρωσία και τη Γεωργία, για να υπογραμμίσουν τους δεσμούς που τους συνδέουν με τη Μονή Σουμελά. Ο μητροπολίτης Δράμας και επίσκοπος Τύχων του Πατριαρχείου Μόσχας θα συλλειτουργήσουν μαζί με τον Οικουμενικό Πατριάρχη. Τη λειτουργία θα παρακολουθήσουν βουλευτές της ρωσικής Δούμας, της ελληνικής Βουλής, δεκάδες ανταποκριτές των ρωσικών, αλλά και των ελληνικών μέσων ενημέρωσης και αξιωματούχοι των ποντιακών οργανώσεων από όλο τον κόσμο.
Η Νομαρχία της Τραπεζούντας διαβεβαιώνει ότι έχουν ληφθεί όλα τα μέτρα ασφαλείας για τον απρόσκοπτο εορτασμό του Δεκαπενταύγουστου. Ειδικά μέτρα ασφαλείας έχουν παρθεί στο χώρο της μονής, όπου μόνο λίγοι προσκυνητές μπορούν να χωρέσουν και έχουν ήδη εγκατασταθεί συνεργεία τηλεοπτικών μεταδόσεων που θα μεταφέρουν την ιστορική θεία λειτουργία στα πέρατα του κόσμου.
«Δεν με βαστούν τα πόδια μου, αλλιώς...»
Η 96χρονη κυρία Αναστασία Κουρτίδου ζει σήμερα στη Νέα Νικόπολη Κοζάνης και είναι η τελευταία που απέμεινε στο χωριό από όσους ήρθαν από τον Πόντο. «Εφυγα από την πατρίδα όταν ήμουν 8 χρονών. Τα πόδια μου δεν με κρατάνε,γι΄ αυτό και δεν μπορώ να πάω στην Παναγία Σουμελά. Μακάρι να μπορούσα. Η Παναγία η Σουμελά μάς κράτησε όρθιους. Η Παναγία Σουμελά μάς προστάτευσε. Η Παναγία μάς στήριξε.Γι΄ αυτό πονάει
μαζί μας και χαίρεται μαζί μας και γι΄ αυτήν
τραγουδάμε:“Σουμελά μας Παναγία, την εικόνα σου εγώ,τη σεπτή και την αγία, έρθα για να προσκυνώ”».
Η ιστορία του μοναστηριού
* 4ος αιώνας Ιδρυση του μοναστηριού. * 7ος αιώνας Επανιδρύεται μετά την καταστροφή του. * 10ος & 15ος αιώνας Οι αυτοκράτορες του Βυζαντίου το ενισχύουν με προνόμια και αφιερώνουν στην Παναγία πολύτιμα κειμήλια.
* 16ος & 19ος αιώνας Οι σουλτάνοι με διαδοχικές τους αποφάσεις αναγνωρίζουν τα ειδικά προνόμια του μοναστηριού. * 1922 Το μοναστήρι καταστρέφεται. * 1923 Φεύγουν και οι τελευταίοι μοναχοί που εγκαταβιώνουν στη Μονή Σουμελά.
* 1951 Θεμελιώνεται ο Ναός της Παναγίας Σουμελά στο Ορος Βέρμιο του Νομού Ημαθίας.



Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.